Home » Blog » Hoe stop je met negatief denken?

Hoe stop je met negatief denken?

We doen het allemaal, al zeggen we van niet. Iedereen heeft ze, maar jij niet.

Negatieve gedachten over jezelf en over een ander. Maar laten we focussen op het negatief denken over jezelf. Want daar valt nog wat winst te behalen.

Ik riep altijd dat ik positief ingesteld was en positief in mijn leven stond. Ik zie mogelijkheden en oplossingen. En waar een ander een probleem ziet, zie ik een uitdaging. Jawel ik was absoluut positief. Tot dat ik eens goed ging luisteren naar wat ik eigenlijk echt dacht. 

Toen bleek dat ik, zonder dat ik me daar bewust van was, absoluut een negatieve denker was. Ik piekerde, maakte me zorgen en er zat een diepe gedachten dat ik niet belangrijk en goed genoeg was. Niet leuk om te ontdekken, maar op het moment dat je hier eerlijk over kunt zijn naar jezelf toe kun je dit gaan veranderen.

Op het moment dat jij je bewust wordt van je negatieve gedachten, sta je al 1-0 voor. Vaak is het namelijk in ons onbewuste denken dat het negatieve patroon plaats vind. En zolang het daar zit, kun je er niets mee doen.

hoe stop je negatieve gedachten

De eerste stap is dan ook heel eerlijk naar jezelf luisteren en zijn. 

Word je bewust van de gedachten die er gedurende de dag door je heen gaan. Sta eens stil bij elke gedachte die je hebt. Waar pieker je over, waar maak je je zorgen over en wat gaat niet zoals jij wil dat het gaat? Het lijkt vermoeiend inderdaad, wacht maar tot je in de gaten krijgt wat je werkelijk allemaal denkt. Dat is pas vermoeiend. Stiekem zitten er een heleboel negatieve gedachten in je hoofd en zonder dat je het in de gaten hebt ben je ook die gedachten.

De tweede stap is om te luisteren naar wat je uitspreekt. 

Hoe vaak klaag jij op een dag. Hoe vaak zeg jij 'ja maar, ..." of "nee, dat ... doe/kan/wil ik niet, want ...". Hoe vaak slaak jij een diepe zucht of ben je geïrriteerd of boos op jezelf om wat je hebt gezegd? Onbedoeld komen er dagelijks woorden uit je mond die alles behalve positief of motiverend zijn. 

De derde stap is om dit te veranderen

Je bent je na de eerste twee stappen nu bewust van wat je denkt en zegt. Dit is wat je de hele dag door in je hoofd aan het verwerken bent zonder dat je het in de gaten had. En nu is het in je bewustzijn gekomen, zodat je daar iets mee kunt doen. Telkens wanneer je opmerkt dat je iets negatiefs denkt, draai je dit meteen om naar iets positiefs. Het is een keuze die je nu maakt om dat te doen. 

En soms ook niet

Precies en soms ook niet. Want soms is het ook fijn om lekker te klagen of te zeuren om iets. Om gewoon even negatief te zijn. Maar ben je daar nu klaar mee en wil je graag een leven creëren waar jij blij van wordt. Dan pak je deze stappen er bij en ga je aan de slag. Wat je denkt en voelt, is wat zich in je leven manifesteert. Ben jij niet blij met hoe je leven nu is, dan begin je met het mind werk wat daarbij hoort.

Ben ik dan altijd blij en positief. Nope, zeker niet. Soms is het ook goed om negatief te denken en je daar bewust van te zijn. Het laat namelijk zien wat er nog niet in je leven is afgestemd op wat jij graag wil. Ik ben nog steeds een denker, maar ook een voeler. En als ik negatief denk dan voel ik me ook zo. Voed ik mezelf met positieve gedachten, dan voel ik me veel beter afgestemd en trek ik aan wat ik wel graag wil. 

Ga een dag aan de slag met stap 1 en begin met het bewust worden. Je zult verrast zijn.

-liefs Karin


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.