Home » Blog » HSP & Kerst Tips | Blogmas 2020 #12

HSP & Kerst Tips | Blogmas 2020 #12

Gepubliceerd op 12 december 2020 om 06:00

HSP zijn, ook wel hooggevoelig of hoog sensitief genoemd, wil zeggen dat je de prikkels van alle dag extra sterk binnen krijgt. Je zintuigen en zenuwstelsel staan scherper afgesteld en dat zorgt er voor dat jij dingen heftiger kan ervaren dan een ander dat doet. Het zorgt er ook voor dat je eerder overprikkeld raakt dan iemand anders. 

De kerstdagen kunnen nog wat meer prikkels geven dan normale dagen dat doen. Daarom een paar een tips hoe jij als hoog gevoelig persoon hier minder overprikkeld uit gaat komen.

hsp en kerst
  1. Zorg er voor dat je voldoende slaap krijgt. Ga op tijd naar bed of slaap wat langer uit dan normaal. Doe gerust een dutje overdag als de gelegenheid daar is, of plan gewoon een dutje in tussen drukke momenten.
  2. Blijf goed en regelmatig eten. het is verleidelijk om met kerst meer te snoepen en te snacken. Maar probeer om regelmaat in je eten te houden, zo blijf je fitter en energieker. 
  3. Plan per kerstdag een dagdeel of verdeeld over de dag een paar uurtjes voor jezelf. Op die momenten kun je uitrusten, ontladen en opladen.
  4. Ga dagelijks naar buiten en loop een blokje om of maak een lekker wandeling met je kind(eren). De frisse lucht en natuur zullen je goed doen.
  5. Maak jij je druk over het kerstdiner of visite die komt? Maak het jezelf wat makkelijk en kijk of er iemand is die je kan helpen. Bekijk ook van te voren of er al dingen zijn die je kunt voorbereiden en zo uit de diepvries kunt pakken op de kerstdag zelf. 
  6. Spreek uit naar de mensen in je gezin dat het je even teveel wordt of je nu even een rust moment nodig hebt. Zij kunnen niet ruiken als jij overprikkeld raakt, vertel het ze dus.

Lees ook de tips die ik geef in Kerst zonder stress en zorg goed voor jezelf. Voor, tijdens en na de feestdagen.

- liefs Karin


«   »