Home » Blog » Hoe maak je meer tijd voor jezelf (ook na de feestdagen)? | Blogmas 2020 #20

Hoe maak je meer tijd voor jezelf (ook na de feestdagen)? | Blogmas 2020 #20

Gepubliceerd op 20 december 2020 om 06:00

Dit artikel is geschreven door Mandy Frederiks. Zij is HSP coach en begeleid hooggevoelige kinderen en ouders naar een leven met meer rust en geluk. Speciaal voor Intuïtief leven deelt zij haar waardevolle tips, zodat jij ook in het nieuwe jaar meer tijd voor jezelf gaat inplannen en hoe je dit kunt doen. Veel lees plezier.

 

Ik blader wat door mijn agenda en zie dat het jaar alweer bijna om is. Een bewogen jaar die de boeken in gaat als het jaar waarin corona ons aardig in de ban had. Ik hoor veel mensen zeggen dat ze blij zijn als het 2021 is en dat jaar vast niet slechter kan worden als 2020. En dat zet mij aan het denken.

Wat vind ik eigenlijk van het jaar 2020, ben ik het met deze personen eens? Als gevoelige persoon én als moeder van twee gevoelige dochters vind ik het eigenlijk helemaal zo erg nog niet dat we in 2020 allemaal even op de rem moesten trappen. Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik heb het geluk om geen dierbaar persoon te hebben verloren en in mijn directe omgeving is er niemand echt ziek geweest, dat besef ik me heel goed. Ik heb zeer zeker vaak gebaald als er weer iets moest veranderen of niet door mocht gaan en mis het samen zijn met de mensen die ik lief heb ook. Daarnaast ben ik ondernemer en is er altijd die spanning geweest van wat als… Maar ik kijk ook terug op mooie dingen. 

hsp coaching mandy

We deden allemaal een grote stap terug


Zo heeft corona ons in maart allemaal een grote stap terug laten doen. Vol geplande agenda’s waren ineens leeg. Werken deden we thuis. Ineens zag je overal gezinnen die samen als gezin gingen wandelen, vrolijke kindersnoetjes omdat er nu veel meer spelletjes en leuke dingen binnen de deur gedaan konden worden. Er was meer bewust tijd voor elkaar.

Toen het normale leven, het nieuwe normaal, weer wat meer opgepakt kon worden vulde die agenda zich langzaam weer wat meer maar er bleef veel ruimte leeg. Simpelweg omdat veel dingen nog niet gedaan konden worden. Festivals, feesten, toernooitjes en evenementen mochten allemaal nog niet dus daar bleef ruimte vrij.

Steeds vaker sprak ik moeders die uit durfde te spreken dat die lege agenda en het minder moeten toch ook wel erg fijn was. Ze gaven zelfs een toe dat ze er al een beetje tegenop zagen dat hun agenda straks, als alles voorbij was, weer voller zou komen te staan. Die rust die er nu was is toch voor veel van ons op een bepaalde manier ook fijn.


Tip voor meer balans en rust: Werk met een planner


Door de komst van het corona virus en de stap terug die we daarbij moesten doen zijn we onszelf pas gaan realiseren hoe vol die agenda altijd stond en hebben we ervaren dat het ook anders kan. Maar hoe doe je dat, hoe hou je ruimte in die agenda, terwijl er zoveel van je gevraagd wordt?

Veel moeders geven aan dat een planning niks voor hun is. Te ingewikkeld, te veel tijd en vooral werkt het altijd maar heel even. Dat herken ik ook. Of beter dat herkende ik. Wat sinds ik een manier gevonden heb die bij mij en mijn gezin past kan ik niet meer zonder. In dit blog wil ik jou enkele tips geven om het nieuwe jaar goed te beginnen. En (als jij dit wil) 2021 net zo rustig te ervaren als 2020 maar dan (hopelijk) met familie en vrienden dates en leuke evenementen etc. 

Tip 1: Investeer in een complete planner. 


Er zijn heel veel planners. Ik begrijp dat jij door de bomen het bos niet meer ziet. Waar een fijne planner in mijn ogen aan voldoet is:

  • A4 formaat
  • Overzichtelijk week verdeling over 2 a4 pagina’s.
  • Inplannen in uren
  • Ruimte voor notities en doelen
  • Ruimte voor weekmenu
  • En tot slot (heel veel) ruimte voor je to do’s 

Voor mij wint hier de structuurjunkie planner met stip. Hij is betaalbaar en heeft alles wat ik zoek in een planner. Zowel zakelijk als privé kan ik er alles in kwijt en zo hou ik het lekker overzichtelijk. Voorheen had ik tig boekjes voor van alles, nu zit alles in één planner. En geloof me dat geeft rust!

 

Tip 2: Volgorde van plannen


Hier zijn de meningen over verdeeld maar voor mij werkt het goed om eerst mijn werkdagen in te plannen. Dat zijn de momenten dat ik zeker bezig moet zijn met mijn werk. Daarna plan ik heel bewust eerst tijd voor mezelf in. Ik sport op dinsdag en vrijdag en daarna ga ik douchen. Ik plan op dinsdag tijd voor mijzelf in van 8.30-10.30 uur. Op woensdagavond sport mijn man en heb ik een avondje voor mezelf. Ook die plan ik dus in. Daarnaast plan ik altijd op zondag ook een uurtje voor mezelf in omdat ik weet dat ik het anders vergeet.

Als je dat gedaan hebt ga je pas verder met het inplannen. Wanneer zijn je kinderen thuis en heb jij de zorg voor ze? Markeer die momenten zodat je weet dat je daar niks kan plannen. Ik doe het huishouden ook in die momenten, daarvoor plan ik dus niet apart iets in. 

Tip 3: Beken kleur.


We worden er allemaal groot mee: kleuren. En toch houden veel van ons daar, zodra we ouder worden, mee op. Maar wist je dat het gebruiken van kleur in je planning zorgt voor overzicht? Dus hop naar de winkel en koop een aantal markeerstiften. Mijn favoriet zijn de pastel markers!

In de afbeelding hieronder zie je hoe ik mijn planner als het ware in kleur. 

  1. Blauw zijn de uren die ik als gastouder werk
  2. Groen is de kleur van mijn werkzaamheden voor mijn praktijk
  3. Geel zie ik het liefst, dat is tijd die ik met mijn gezin doorbreng
  4. Roze is mijn favoriete kleur. Op de momenten die roze gekleurd zijn doe ik iets voor mezelf.

Je ziet dat wanneer ik de agenda alleen al opensla ik direct kan zien wat ik wanneer doe. Door te werken met kleur heb je dus overzicht maar door die momenten van tevoren in te kleuren zorg je er ook voor dat je op dat moment niks anders plant. Misschien wil je het huishouden inplannen omdat je te veel hooi op je vork neemt door altijd alles in één keer te willen doen. Je besluit dat je op dinsdag en woensdag van 9.00-10.00 uur het huishouden wil doen. Door die momenten direct te markeren voorkom je dat je daar iets anders in gaat plannen. 

tips van een hsp coach

Tip 4: Vergeet jezelf niet


Het is zo makkelijk om dat momentje voor jezelf niet in te plannen of te laten vervallen omdat er iets anders in jouw ogen voorrang heeft. Maar zorg ervoor dat je minimaal twee momenten in de week 30 minuten voor jezelf hebt. En dat is echt het minimale. Je lijf heeft het nodig om op te kunnen laden en uit te mogen rusten. Je hersenen zijn niet gemaakt om altijd maar aan staan. Wil jij op je best presteren en een burn-out voorkomen? Dan is tijd voor jezelf en tijd om te ontspannen een must.

Tip 5: Jij en ik is wij


Zodra jullie ouders worden zijn alle rollen ineens anders. Jullie zijn ouders en hebben de zorg voor jullie kinderen. Maar jullie zijn ook nog gewoon wij. Man en vrouw. Twee mensen die van elkaar houden en tijd met elkaar willen (en moeten) doorbrengen. Mijn man en ik plannen heel bewust een keer in de maand een moment samen. Dat kan buiten de deur maar ook prima thuis. Filmpje of spelletjesavond met wat lekkers erbij voldoet ook prima, zeker in deze tijd. Twee keer per jaar gaan wij samen een nachtje weg. Plan dus vooral ook tijd in voor jullie samen. 

 

Tip 6: Blanco ruimte


Dit is misschien wel de lastigste van allemaal. Zorg ervoor dat je in je planning altijd minimaal 2 blokken blanco laat. Die witte ruimte geeft jou de ruimte om te kunnen switchen zonder stress wanneer er eens iets anders dreigt te lopen. Want eerlijk is eerlijk een planning moet altijd wel ergens worden aangepast. Door te werken met blanco ruimtes in je weekplanning zorg je ervoor dat je hele planning niet direct in de soep loopt en je de ruimte hebt om flexibel te zijn. Of juist om spontaan nog een momentje voor jezelf mee te pakken.

 

Tip 7: Reistijd en wachttijd


Hou in je planning ook altijd rekening met eventuele reis- en wachttijd. Werk jij van 8.00-16.00 dan is het verleidelijk om dat te markeren in je agenda. Maar als je er 30 minuten over doet om thuis te komen dan markeer je in je agenda dus beter 7.30-16.30 uur. Zo voorkom je dat je afspraken te strak op elkaar plant en je stress ervaart om op tijd te komen. 

 

Tip 8: Afvinken maar


Ik weet niet hoe het met jou zit maar het voelt zo ontzettend heerlijk om dingen te kunnen afvinken. Daarom werk ik altijd met een to do lijstje. Ik noteer hier dingen op die ik niet moet vergeten zoals de huisarts bellen of een cadeautje halen. Kleine handelingen maar zo heerlijk om weer iets te kunnen afvinken. Ook op zakelijk gebied zet ik mijn taken in dit to do lijstje. Zo hou ik overzicht en weet ik wat ik nog moet doen voor de nieuwe week van start gaat. Kijk ook reëel naar je lijstje. Zijn er dingen die best nog een weekje vooruit geschoven kunnen worden? Doe dat dan als je merkt dat je in tijdnood komt

Door jezelf aan deze stappen te houden kun jij 2021 starten met focus en heb je overzicht. Twee dingen die voor mij essentieel zijn voor een goed balans en ontspanning.

Mandy Frederiks, HSP COACH. 

 

Wil je meer lezen over Mandy, kijk dan op haar Instagram of Facebook.

https://www.instagram.com/mandyfrederiks_hspcoach/

https://www.facebook.com/feelingscoaching


«   »