Home » Blog » Een sterker en gezonder lichaam met Pilates - Body love in beweging serie

Een sterker en gezonder lichaam met Pilates - Body love in beweging serie

Gepubliceerd op 12 januari 2021 om 06:00

In deze nieuwe blog serie, body love in beweging, ga ik je mee nemen in verschillende vormen van bewegen waar je lichaam en geest blij van wordt. Ik ben er  inmiddels van overtuigd dat als jij liefdevol met je lichaam om gaat qua bewegen en voeding, je je ook mentaal sterker en zelfverzekerder voelt.

Je lichaam, geest en ziel werken samen. Geef ze dus ook samen goede voeding in verschillende vormen. In deze blog neem ik je mee in hoe jij nu een fijne bewegingsvorm voor jezelf kunt vinden en wat Pilates daarin voor je kan doen.

pilates voor een sterker lichaam

Beweging

Bewegen is goed voor en je wil het eigenlijk wel meer gaan doen. Je weet het wel en je weet ook dat het goed voor je is en toch kun je je niet naar de sportschool toe bewegen.

In alle eerlijkheid hoe vaak heb jij je al aangemeld bij een sportschool en ben je misschien drie of vier keer geweest? Na een tijdje lukt het op de een of andere manier niet meer om te gaan en na een jaar zeg je je lidmaatschap maar op. 

Hoe vaak heb jij je al voorgenomen om meer te gaan bewegen, dagelijks te gaan wandelen of thuis work outs te gaan doen met gewichten en elastieken en het uiteindelijk totaal mislukte en er niks van terecht kwam?

Ik kan je eerlijk zeggen dat ik daar heel goed in ben. Ik houd het een paar dagen en soms een paar weken vol en dan raak ik op de een of andere manier ontmoedigt of ik heb even geen zin en dan ga ik niet meer. Toch ben ik nu aan het bewegen. Bijna dagelijks zelfs. Hoe vraag je je af? Dat ga ik met je delen.

Waar gaat het mis?

Als eerste ben ik mezelf af gaan vragen waarom het steeds mis gaat. Waar ligt het aan, hoe komt en wanneer raak ik ontmoedigd. Dit is een belangrijke stap, omdat je zo een goed beeld krijgt in wat er mis gaat. Je wilt tenslotte meer bewegen, en ergens onderweg gaat het mis. Dan is het nu belangrijk om bloedje eerlijk tegen jezelf te gaan zijn. Vraag jezelf af waar en waarom het mis gaat.

Als je weet waarom het mis gaat dan kun je door naar de volgende stap gaan en dat is bedenken wat voor vorm van bewegen je eigenlijk leuk vindt en hoeveel tijd je er per dag of wekelijks aan wilt/kunt besteden. Op welke manier kun jij het in je dagelijkse schema passen, zodat je ook echt tijd neemt om het te doen.

Wat kun je wel doen

Als je echt beweging toe wilt gaan voegen in je dagelijks of wekelijks ritme dan is dat mogelijk. Ik kwam er achter dat alles wat ik voorheen gedaan heb, ik eigenlijk helemaal niet leuk vond. Ik deed het omdat je er fitter van zou worden, van zou af vallen of omdat het een trend was. Ik deed het niet omdat ik het leuk vond. Ga kijken naar welke vorm jij wel leuk vind. Ga dingen uitproberen en ontdek waar je blij van wordt.

Als jij niet van rennen houdt, ga dan niet hardlopen. Als jij niks met een bal hebt, ga dan niet op volleybal. Als jij een hekel hebt aan wind, regen of vliegjes in je gezicht, ga dan niet wandelen of hiken. Precies. Schrijf eens dingen op die je wel leuk vindt. Is dat iets binnen of liever buiten. Samen met anderen of liever alleen. Moet het op een vast tijdstip zijn of liever dat je het kunt inplannen in je agenda wanneer het jou uitkomt. Maak een lijstje hiervan en bekijk dan eens welke bewegingsvormen bij jou passen. En dan ga je ze één voor één uitproberen en ontdekken. Geef jezelf wat tijd en heb plezier.

Schrijf ook op wat jij belangrijk vind voor je lichaam en waar je graag aan zou willen werken. Voeg deze twee samen et voilà, ga aan de slag.

Pilates voor een gezond en sterk lichaam en geest

Toen ik dit lijstje voor mezelf duidelijk had gemaakt kwamen er een aantal vormen tevoorschijn waar ik nog niet eerder aan gedacht had om ze uit te proberen. Ik had een paar punten opgeschreven die belangrijk voor me waren en de dingen die ik leuk vind om te doen.

Omdat ik veel lichamelijk werk doe in de winkel waar ik werk, is het voor mij belangrijk om te werken aan een sterker lichaam. Aan het einde van de dag moet mijn lichaam mij nog steeds kunnen dragen en niet als een plumpudding in elkaar zakken.

Op andere dagen zit ik juist weer veel achter mijn laptop om blogs te schrijven en mijn klanten te coachen. Daarbij wilde ik ook met meer aandacht met mijn lijf bezig zijn, omdat ik er jaren lang niet zo goed voor gezorgd heb. Denk aan eetbuien, diëten en de slechte gewoonte roken.

pilates home work out

Daarbij vind ik het fijn om te bewegen wanneer het mij uitkomt en dat ik het zelf kan inplannen. Bij voorkeur ook binnen, zodat het weer geen belemmering (lees excuus) hoeft te zijn. Ik had al eerder van pilates gehoord, maar mij er nog niet zo in verdiept. Toen Pilates 24 seven voorbij kwam, ben ik overstag gegaan om dit te gaan ontdekken. Want het tikte aardig wat punten van mijn lijstje af. Ik wil bewegen wanneer ik tijd heb, vanuit huis en het moet leuk zijn om te doen. En ik wil mijn lichaam sterker maken en er liever voor leren zijn. 

Pilates gaat uit van je eigen lichaam en haar eigen kracht.  Je hoeft geen gewichten of andere dingen te gebruiken om met behulp van Pilates een sterker lichaam te krijgen. Je 'core' versterken gaat als vanzelf met de oefeningen van Pilates. Voor mensen met rugklachten en last van de schouders is deze vorm van beweging ideaal. Je versterkt namelijk je spieren waardoor je rug sterker wordt en beter draagt.

Laagdrempelig beginnen

bewegen voor een gezond lichaam

Het concept van Pilates 24 Seven is heel toegankelijk omdat het begint bij het begin. Je hoeft geen sporter te zijn om dit doen, iedereen kan Pilates beoefenen. Het gezicht achter Pilates 24 Seven is Miranda en haar zie je ook in de instructie video's van de beginnerscursus. Super toegankelijk en rustig legt ze alles uit, zodat je alles prima kunt volgen.

Ze biedt een beginnerscursus aan die je vervolgens op je eigen tempo kunt volgen. Je kunt de lessen halverwege stoppen en de volgende dag verder gaan of een les meerdere malen bekijken en doen. Ideaal voor mij en het maakt het een stukje makkelijker om iets nieuws te leren.

Al na de eerste les merkte ik dat mijn lichaam stijf was en een beetje onbeholpen om het zo maar te zeggen. De coördinatie tussen mijn ledematen moesten even wennen zeg maar. Niet omdat de oefeningen moeilijk waren, maar omdat ik moest wennen aan het zo bewust bezig zijn met mijn lichaam. Iets waar ik aan wilde werken, dus check.

De lessen helpen mij om ook meer bewust te zijn van mijn ademhaling (wat ik ook belangrijk vind) en van mijn spieren en lichaam. Reken er op dat je spieren voelt waar je het bestaan niet van af wist. Maar dat is dan ook de bedoeling natuurlijk.

Bewegen met Pilates 24 Seven

Dus ja, ik vind dit een leuke vorm van bewegen en ik wordt er steeds enthousiaster van. Iets wat je op je eigen tempo kunt volgen, waar je lichaam sterker van wordt en waar er aandacht is voor je geest. Dit komt allemaal samen bij Pilates en bij deze duidelijke cursus.

Ik heb nog niet alle online lessen gedaan van de beginnerscursus en ik moet het nog een beetje beter in gaan plannen in mijn agenda. Maar daar heb ik alle vertrouwen in, want ik vind het leuk om te doen. En eigenlijk is dat nog wel één van de belangrijkste factoren van bewegen. Zorg dat je iets doen dat je leuk vindt. Ik kan het doen wanneer ik maar wil en een matje is zo uitgerold in de woonkamer. Heel veel voordelen dus, zeker omdat dit een online cursus is waar je voor altijd toegang toe hebt.

Mocht jij nu ook Pilates als optie zien en willen gaan ontdekken of dit iets voor jou is, dan kun je via DEZE LINK PILATES 24 SEVEN de beginnerscursus aanschaffen met 20% korting! Gebruik bij het afrekenen de code PILATES20 en de korting wordt automatisch verwerkt. Je betaald een eenmalig bedrag (€ 79,- minus 20% korting!) en behoudt daarna levenslang toegang tot de cursus. Een mooie en betaalbare kennismaking met deze mooie vorm van bewegen.

En had ik al gezegd dat je alleen jezelf en een matje nodig hebt?! Ook dat vind ik super tof hieraan. Je hoeft namelijk niet allerlei dure dingen aan te schaffen voordat je eindelijk iets kan gaan doen. Je hebt alleen een matje nodig, zoals een yogamatje, en jezelf in makkelijke kleren hijsen. Je kunt dus in je joggingbroek en T-shirt meteen aan de slag met de oefeningen. Handig!

bewegen voor een gezonde geest

 

Met Pilates werk je aan de kracht van diepere spieren en maak je een betere verbinding tussen je lichaam en geest. Je maakt dus niet alleen je lichaam sterker, maar ook je geest. Super interessant en ik ben dan ook heel benieuwd wat dit allemaal voor moois zal brengen. Vergeet niet de code te gebruiken als je de cursus aanschaft. Wil je liever eerste een proefles doen dan kan dat ook. Klik DAN HIER en meld je aan voor een gratis proefles in je mail.

Ga jij het proberen?

-Liefs Karin

 

Deze blog is in samenwerking met Pilates 24 Seven. Ik werk alleen samen met merken waar ik ook echt achter sta en waarvan ik denk dat het kan bijdragen aan het leven van mijn lezers, volgers en klanten. Wanneer jij deze beginnerscursus aanschaft via de aangegeven links in deze blog, ontvang ik daar een bijdrage van (een affiliate). Dit heeft geen enkele invloed op wat jij betaald, je merkt hier niks van. Behalve dat je een mooie korting van 20& korting krijgt.


«   »